Kraftsamling för att ta vara på unik chans
Ett möjligheternas fönster har öppnat sig för norra Sverige. Hur utnyttjar vi det på bästa sätt? I svaret på den frågan finns nyckeln till Norrbottens och Västerbottens framtid. En sak är i alla fall säker: vi måste samarbeta på en helt ny nivå.
– Ingen enskild aktör kan lyckas på egen hand med den industrirevolution och samhällsomvandling som är på gång, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
North Sweden Green Deal började som en tanke för ett halvår sedan. Idag har det vuxit till ett jätteprojekt med en del i Norrbotten och en annan i Västerbotten. Budgeten är på 112 miljoner för 2022 och halva 2023. I Norrbottens delprojekt samlas Region Norrbotten, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board och Norrbottens kommuner. Tunga aktörer som nu krokar arm för att möta utmaningarna som följer på den gröna omställningen och nyindustrialiseringen.
– Vi ska jobba för hela länets totala utveckling i de här frågorna som är så viktiga för vår framtid. Nyckeln är att vi gör det tillsammans, sade Janus Brandin vid en kick-off för projektet på hotell Clarion Sense i Luleå den 22 april. Ett efterlängtat tillfälle att träffas på riktigt igen, efter två år av distansmöten.
Hopp om omvänd flyttvåg
Med investeringar för omkring tusen miljarder kronor på väg in i Norrbotten finns äntligen chansen att vända negativa spiraler. Den skeva demografin, delvis ett resultat av flyttvågen söderut tidigare decennier, skulle kunna rätas ut. En omvänd flyttvåg kan lägga en helt ny grund för framtidens Norrbotten, med efterlängtade skatteintäkter att bygga välfärd med.
Men hur gör vi för att locka 50 000, 70 000, kanske 100 000 nya invånare till Norrbotten? Den frågan ska aktörerna arbeta med inom områdena Attraktion och Kompetensförsörjning.
Det handlar om marknadsföring av Norrbotten som plats att leva på, och att ta vara på intresserade inflyttare. Region Norrbottens strateg Stina Almkvist ansvarar för delprojektet Attraktion tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board. Tanken är att använda erfarenheter från besöksnäringen för att sälja in Norrbotten även till personer som kan bli nya norrbottningar, inte bara besökare.
Annika Fredriksson, Swedish Lapland Visitors Board. Foto: Pär Bäckström.
Börjar inte från noll
– Vi har redan jobbat med att bygga upp strukturer för välkomnande och attraktion. Det kan vara ett sätt tänka nytt, att använda metoder från besöksnäringen som redan är up and going och som vi kan erbjuda kommunerna att ta del av, säger Camilla Bondareva, Swedish Lapland Visitors Board.
Ett verktyg är en databas med personer som redan visat intresse för Norrbotten. Kanske en del av dem kan tänka sig ett större äventyr än bara en semesterresa?
– Vi börjar inte helt från noll eftersom vi redan har en databas med 3,5 miljoner människor som är intresserade av vår landsända. Där finns potential att lägga på ett nytt lager och matcha människor som vill komma hit och slå sig ner här, berättar Bondareva.
”Kultur är också attraktivitet”
Ella Jonsson medverkade på kick-offen i egenskap av Innovation manager och processledare i projektteamet för Attraktion. Hon talade om vikten av att ge en bred bild av livet i Norrbotten.
– Det är så himla lätt att det bara handlar om midnattssol och vackra älvar. Det behöver också vara vår vardag och de liv som vi lever. Det finns människor som jobbar på kontor, hur visar vi upp den bilden? Kulturen – det är också attraktivitet. Hur får vi hela det perspektivet med oss, så vi inte pratar för mycket industri och riktar oss mer till män?
Ella Jonsson, Swedish Lapland och Petra Selberg, Region Norrbotten. Foto: Pär Bäckström.
Region Norrbottens strateg Stina Almkvist ansvarar för delprojektet Kompetensförsörjning tillsammans med Norrbottens Kommuner där Luleå Tekniska Universitet (LTU) är en samverkanspartner. Här finns planer som handlar om validering, utveckling av lärcentra och att knyta studenter närmare arbetsgivarna i länet.
– En idé är Green Deal Bus – att bussa studenterna till kommunerna, besöka näringslivsfrukostar, visa oss ute i regionen på ett helt annat sätt än tidigare, säger Stina Johansson som är samverkansstrateg på LTU.
Samhällsomställning i tio år
Region Norrbottens strateg Ylva Sardén ansvarar för delprojekten Fysisk planering samt Energi. Energidelen rymmer inte bara den medialt uppmärksammade frågan om energiförsörjning, utan energisystemet som helhet. Om inte det fungerar blir det en flaskhals för den gröna omställningen.
Även om North Sweden Green Deal är ett nytt projekt är inte arbetet med de här frågorna nytt. Det finns erfarenheter och initiativ att dra lärdom av. Gällivare kommun har arbetat med en samhällsomställning i tio år redan. Nu väntar ytterligare utmaningar när Hybrit ska etableras i kommunen. Inom ramen för North Sweden Green Deal ska Gällivare titta på nya områden för handel, industri och bostäder, eldistribution, vindkraft och vätgasens möjligheter.
Projektet Hej Hemby har gett Tornedalen medial uppmärksamhet och ett värdefullt tillskott av invånare. Johanna Funck, Pajala kommun och Therese Wintervy, Övertorneå kommun, deltog i kick-offen för att berätta om projektet.
Sänka trösklar
Hej Hemby har riktat sig både till potentiella inflyttare och redan bosatta som vill bostadsväxla. De har bland annat haft kontakt med nyfikna som behöver hjälp av inflyttarservice för att komma till skott.
– Det är ganska höga trösklar, så det är jättekul att möta så mycket människor och få dem att komma hit, säger Therese.
Just det där med att sänka trösklarna är en central fråga för hela Norrbotten, inte bara Tornedalen.
– Vi behöver påverka bilden av hur det är att bo i Norrbotten. Vi får jobba i uppförsbacke för att utmana normerna om att flytta norrut. Men genom utbytet får vi lära oss massor om inflyttarnas behov, säger Johanna.
Från vänster: Johanna Funck, Pajala kommun och Therese Wintervy, Övertorneå kommun.
Foto: Sara Stylbäck Vesa.
Söker ett äventyr
Skälen för att flytta hit varierar, berättar Therese och Johanna. En del kommer för jobb. En del är ute efter en viss drömkåk eller vill bo på en speciell plats. Andra flyttar för att komma nära rötterna, familj, släkt eller vänner. Många söker en ny livsstil, vissa är till och med ute efter ett äventyr.
Mest uppmärksammat i media har prova-på-boendet varit. I en kampanj söktes personer som ville prova på att bo i Tornedalen i ett halvår.
– Vi sökte kreativa personer i storstad som gillar friluftsliv. De skulle vara kommunikativa, duktiga på att berätta om sin livsstilsomställning. Det mest effektiva är när någon annan berättar om hur härligt det är att bo här, säger Johanna.
Hela staden ska med
En annan kommun som börjat med inflyttarservice är Piteå. Hanna Degerman betonar vikten av att förankra allt man gör. Hela kommunen – inte bara Kommunen – måste vara med om det ska bli någon befolkningsökning. Näringsliv, fastighetsägare, studieförbund, kyrkan och andra pitebor.
– De som kommer ska känna att ”hela staden slöt upp bakom mig när jag flyttade”. De som redan kommit är våra bästa ambassadörer för att sälja in staden, för av någon anledning har de stannat, sade Hanna Degerman som jobbar med Inflyttarservice.
Det är många frågor som nu ska utforskas inom ramen för North Sweden Green Deal. Region Norrbotten axlar ett övergripande ansvar för projektet i vårt län.
”Tydliga ledartröjor”
– Det finns behov av tydliga ledartröjor som får med sig resten av gänget och skapar ett sammanhang. Det krävs några som kliver fram och tar på sig att visa vägen. Det är tacksamt att Region Norrbotten har tagit det här initiativet, sade Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Än är mycket ovisst kring nyindustrialiseringen och de stora investeringar som aviserats. Men en sak är klar – norra Sverige kommer att kraftsamla för att inte missa möjligheternas fönster.
– Om vi inte ens försöker, då får vi garanterat inte hit den industriella omvandlingen, sade Jonas Lundström, verksamhetschef Näringsliv och Samhällsbyggnad, Region Västerbotten.
Jonas Lundström, Region Västerbotten. Foto: Pär Bäckström.
Vill du veta mer?
Här kan du läsa mer om projektet The North Sweden Green Deal
Välkommen att kontakta Stina Almkvist eller Ylva Sardén om du har frågor om projektet.
stina.almkvist@norrbotten.se
ylva.sarden@norrbotten.se