Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

De fyra norrlänen vill se ökad EU-finansiering av infrastruktur

Transportnätet TEN-T ska bli ryggraden i EU:s inre marknad. Det kan göra landsbygdsområden och avlägsna regioner mer tillgängliga. Bara så kan invånare och lokala företag dra nytta av den gemensamma transportmarknaden. Europaforum Norra Sverige (EFNS) uttrycker därför sitt starka stöd för EU:s transportpolitik. Det gäller särskilt satsningar på de prioriterade europeiska transportkorridorerna (ETC).

Stålpendeln
Stålpendeln. Foto: Simon Eliasson

 Vi inom Europaforum Norra Sverige vill understryka vikten av fortsatta satsningar på de prioriterade europeiska transportkorridorerna. De är avgörande för att genomföra det transeuropeiska transportnätet, TEN-T, säger Erik Lövgren (S), rapportör Europaforum Norra Sverige.

Connecting Europe Facility (CEF) är en finansieringsmetod som EU använder för att främja tillväxt, arbeten och konkurrenskraft genom infrastruktursatsningar. Alla EU-länder ansöker genom CEF för att få bidrag till finansiering. CEF innebär mycket pengar som fördelas till medlemsstaterna. Medlen påverkar vilken infrastruktur som byggs i Europa.

Ökad finansiering

Nu ska CEF få en efterföljare. Europaforum Norra Sverige anser att det nya finansiella instrumentet behöver innehålla ökad finansiering.

Det är nämligen viktigt att TEN-T-nätverket färdigställs till 2030. Det krävs för att möta de utmaningar som Europa står inför. Det handlar bland annat om klimatförändringar och geopolitiska spänningar. För det behövs mer pengar. EFNS menar att ytterligare finansiering även bör komma från regionala fonder och andra instrument som Invest EU.

 Vi betonar att efterföljaren till CEF måste förstärkas för att kunna förverkliga TEN-T-nätet och möta de stora investeringsbehoven. Dessutom vill vi poängtera nödvändigheten av en central förvaltning av CEF:s efterföljare. Det krävs för att säkra genomförandet av infrastrukturprojekt av högt europeiskt värde, säger Erik Lövgren.

Undanröja flaskhalsar

I norra Sverige behövs investeringar genom EU:s regionala utvecklingsfonder (ERUF). Det gäller speciellt projekt för att undanröja flaskhalsar och förbättra tillgången till gränsöverskridande transportnät.

Projekten Mittstråket och E12-sträckan mellan Sverige, Norge och Finland lyfts fram som exempel på gränsöverskridande samarbete. Dessutom anser EFNS att flygplatser i glesbygdsområden i norr behöver bredare investeringsmöjligheter. Det är nödvändigt för att säkra tillgänglighet och främja regional tillväxt.

Investeringar i norra Sverige, som även inkluderar satsningar på hållbart flyg, anses vara av stor betydelse för regionens framtida konkurrenskraft.

FAKTA: Europaforum Norra Sverige

Hur påverkar EU:s strategier, handlingsprogram, lagar och budget norra Sverige? Europaforum Norra Sverige är ett politiskt nätverk mellan de fyra nordligaste länen i Sverige, där EU-frågorna analyseras och diskuteras. Syftet är att framföra norra Sveriges perspektiv och bidra till en EU-politik som gynnar vår del av den europeiska unionen.

Arbetet i EFNS bygger på gemensamma ståndpunkter – positioner. Positionerna antas alltid efter enhälliga beslut av representanter för olika län, så kallade rapportörer. Nätverket EFNS verkar över partigränserna för att ta tillvara norra Sveriges intressen.