Region Norrbotten går in i samarbete för konstnärlig frihet och yttrandefrihet
Nu är det officiellt: Region Norrbotten är ny medlem i det internationella fristadsnätverket ICORN (International Cities of Refuge Network). Region Norrbotten är nu en del av arbetet med att stötta och skydda hotade kulturarbetare och journalister runt om i världen.
Region Norrbotten ansökte om medlemskap tidigare i höst. Beskedet om att det nu var klart kom direkt från Helge Lunde, Executive Director för ICORN, på organisationens nätverksträff den 13-14 november.
– ICORN behövs nu mer än någonsin, och det säger jag utan tvivel. Igår kväll skrev vi på avtalet med Region Norrbotten. Varmt välkomna!
ICORN är ett globalt nätverk som erbjuder fristäder för förföljda författare, konstnärer och journalister. Syftet är att värna yttrandefrihet och konstnärlig frihet – grundläggande demokratiska värden som är hårt pressade i många delar av världen. Enligt Reportrar utan gränser är pressfrihetsläget sämre än någonsin.
ICORN-chefen Helge Lunde inledde nätverksträffen med att betona vikten av organisationens arbete, bland annat med statistik från Reportrar utan gränser.
Andrum för förföljda
För Region Norrbotten är medlemskapet ett sätt att bidra till yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Med start i början av nästa år planerar vi att stödja kommuner som vill bli fristäder för förföljda kulturskapare från andra länder. De hotade kulturarbetarna och journalisterna får skydd genom att de erbjuds residens under två år. Fristäderna ger ett tillfälligt skydd och ett andrum där de förföljda kulturskaparna kan utvecklas och skapa ny konst, ofta i samarbete med lokalsamhället.
– Vi vill bidra till att konstnärer som tvingats till tystnad får en chans att fortsätta skapa. Det handlar om mänskliga rättigheter, men också om att berika vårt kulturliv och stärka demokratin i beredskapstider, säger Johannes Sundelin (S), regionala utvecklingsnämndens ordförande i Region Norrbotten.
Johannes Sundelin (S), gläds åt att möjligheten att bidra till en stärkt demokrati.
Ett residens innebär att en kulturskapare kan komma till, bo och verka på en ort under en längre tid. Ett residensprogram kan omfatta boende, arbetsplats, stipendium och nätverkande.
– ICORN är det perfekta exemplet på när det lokala möter det globala, sade Mikael Mats på den statliga myndigheten Kulturrådet, som förvaltar och stödjer det svenska fristadsprogrammet.
Att fristäder gör skillnad vittnade syriske poeten Raafat Hekmat, tidigare fristadskonstnär i Stockholm, om:
– Skrivande och konst är mitt liv. ICORN räddade mitt liv när de bjöd in mig. Jag fick en chans att andas igen, genom mitt arbete, sade Hekmat som från Sverige grundade organisation Pen Syria, den syriska grenen av den internationella organisationen för frågor som rör det fria ordet.
”Viktigt att ta en aktiv roll”
I Norrbotten är sedan tidigare Piteå och Luleå fristadskommuner. Förhoppningen är nu att Region Norrbotten ska kunna ta en roll som bidrar till att fler kommuner tar steget.
– Det är viktigt att vi nu kan visa på en aktiv roll som bidrar med konkret stöttning, samordning och resurser in till hela nätverket, säger Annica Löfling, samordnare på Region Norrbottens kulturenhet och deltagare i nätverksträffen.
Från vänster: Helge Lunde, Executive director ICORN, Annica Löfling, Region Norrbotten, och Annika Strömberg, ordförande ICORN Sverige.
Hon har flera idéer om hur Region Norrbotten kan bidra. Ett viktigt område är utbildning och fortbildning för fristadskonstnärer, exempelvis kring att starta eget. Regionen skulle kunna söka projektmedel för turnéer eller utställningar i samverkan med andra län och kommuner. En särskild grupp skulle kunna etableras för att ge stöd till konstnärer som kommer till regionen, och bistå med praktiska råd och vara ett kreativt bollplank.
– Vi kan bidra med kompetens, kontakter och möjligheter att arrangera större möten och turnéer, säger hon.
I ett bredare perspektiv vill regionen lyfta fristadskonstnärernas erfarenheter i samtal om demokrati, yttrandefrihet och kultur i beredskapstider.
– De har upplevt kris och krig och är förstahandsvittnen till vad som händer när kulturen inte är fri. De vet vad det innebär när den konstnärliga friheten hotas och demokratin nedmonteras. De har mycket att berätta och som vi kan lära av, säger Annica Löfling.
Text: Sara Stylbäck Vesa