Så skapades en internationell spelsuccé i Boden
På några år har Sävast i Boden blivit en hot-spot för spelutvecklare från hela världen. Hur gick det till? Och vad innebär satsningen i spelbranschen för Norrbotten, när det kommer till att behålla unga och locka hit nya talanger? Det här avsnittet av Let’s talk podcast handlar om spelutveckling.
– Det här med att man ska behöva fly från Norrbotten som varit förut, det skulle jag säga är ganska förlegat och passé, säger Emil Sandberg, affärsutvecklare för spelindustrin i Boden.
En av dem som lyckats där är Simon Strömberg från Kalix. För några år sedan gick han spelutvecklarutbildningen på Boden Business Park. I dag är han kvar – men som studiochef för internationella spelstudion Wanderword.
– Det var en dröm någonstans i bakhuvudet, men jag har inte väntat mig att den skulle förverkligas när jag var 23 år, säger Simon i Let’s talk.
Spelindustrin växer explosionsartat i Sverige. 2019 omsatte svenska spelutvecklare 19,2 miljarder kronor.
- Spelindustrin är en faktisk industri och det är faktiska jobb, säger Emil Sandberg och ser en framtid där denna växande bransch kan bli ett naturligt karriärval för norrbottnisk ungdom – precis som gruvnäringen, skogen eller stålindustrin varit.
Spelutbildningarna, som nu har 130 studenter från hela Sverige och även från andra länder, var bara början. Nu tar en inkubator för spelindustrin form – i samverkan med bland annat Region Norrbotten.
Missa inte avsnitt 3 av Let’s talk – om succésatsningen i Sävast och visionerna för framtiden.
Avsnitt 3: Så skapades en internationell spelsuccé i Boden (Spotify)
Avsnitt 3: Så skapades en internationell spelsuccé i Boden