Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll Hoppa direkt till artikel

Arbetar du med med validering inom Komvux?

Fyra personer sitter vid ett bord och diskuterar
Dusanka Catak informerar Komvux om validering. Foto: Inger Holgersen

Validering inom Komvux är en strukturerad process som kräver en tydlig rollfördelning och dokumentering. Som stöd i valideringsarbetet finns webbutbildningar och material som kan hjälpa dig vidare i arbetet.

Huvudmannen är skyldig att se till att en elev erbjuds validering, men bara om eleven behöver det och om valideringen görs inom ramen för en eller flera kurser som bekostas av elevens hemkommun. Det finns alltså inte någon rätt för varje elev inom Komvux att när som helst få genomgå validering (20 kapitlet 42 § skollagen och proposition 2021/22:123 Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande, sidan 20 och 41).

Webbutbildning om validering

Skolverket och MYH (Myndigheten för yrkeshögskolan) har tillsammans tagit fram en kostnadsfri grundläggande introduktion till att arbeta med validering. Webbutbildningen är fri för alla att gå och rekommenderas för dig som kommer i kontakt med validering i ditt arbete.

Validering i praktiken (Skolverket och MYH)

Handbok om validering

Region Gävleborg och Validering Väst, Västra Götalandsregionen har genom finansiering av Tillväxtverket tagit fram en inspirationshandbok för validering där valideringsprocessen beskrivs och detaljeras. Handboken är främst riktad till yrkeslärare men kan med fördel användas av SYV och rektor för planering och information om valideringsupplägget.

Inspirationshandbok för validering inom Komvux (Validering väst) 

Universitetskurs i validering

Linköpings universitet ger en kurs i validering för de som vill förkovra sig ytterligare i valideringsarbetet. Utbildningen är till för dig som arbetar med validering av vuxnas kunnande. Utbildningen ger dig en fördjupad förståelse av valideringsprocessen och verktyg för att utveckla valideringsverksamhet.  

Validering i praktik och teori, 7,5 hp (Linköpings universitet)

Valideringsprocessen

Validering inom Komvux innehåller flera delar som alla har olika ansvar. Nedan följer en lista på saker som bör ingå i en validering.

För mer information se skolverkets information Organisera arbetet med validering och inledande kartläggning (Skolverket)

Valideringsprocessen

Rektor har högsta ansvaret

Innehåll:

  • Rutiner för dokumentering
  • Handlingsplaner
  • Struktur för vem som utför vad
  • Hur ska dokumenten sparas?
  • Vem vänder vi oss till för stöd?
  • Hur ska ni sprida information om att validering finns?

Dokumentation: Skapa en handlingsplan för strukturen för er validering med arbetsgång och hur det ska dokumenteras. En god tanke är att sätta ihop ett valideringsteam där ni tillsammans skapar strukturen för validering i er organisation.

Vem utför: Oftast studie- och yrkesvägledare (SYV) men kan vara någon annan med kompetens för kartläggande samtal

Innehåll:

  • Utforskande samtal
  • Insamling av dokument
  • Information om kartläggning och validering
  • Ren informationsinsamling utan bedömning. Kräver en kompetens i att hantera information utan värdering.

Dokumentation: Använd Skolverkets- eller era egna mallar

Vem utför:  Fördjupad kartläggning sker om personen i den inledande kartläggning visat att det finns fördjupade kunskaper inom vissa kunskapsområden.

Den fördjupade kartläggningen bygger vidare på den inledande kartläggningen och utförs av behörig lärare i samarbete med den som utfört den inledande kartläggningen.

Innehåll:

  • Specificera så många av de kunskaper som finns.
  • Identifiera den tysta och djupa kunskapen.

Dokumentation: Fortsätt gärna på mallen för inledande kartläggning.

Vem utför: Behörig lärare

Innehåll:

  • Ämnesmål (GY25, kursmål i GY11) och innehåll
  • Kunskap och erfarenhet

Dokumentation: Bedömningsunderlag - det är du som lärare som har kompetensen att genomföra bedömningen utifrån kunskapskraven. Det är ingen skillnad på kunskapskraven genom validering eller inom ordinarie utbildning.

Vid prövning eller bedömning används olika bedömningsmetoder som bäst passar personen som genomgår validering, exempelvis observation, diskussionsfrågor och självskattning. Det är viktigt att belysa kunnandet från olika perspektiv.

I slutet av validering utfärdas ett valideringsintyg. Valideringsintyget kan bidra att förkorta vägen till betyg i vissa ämnen.

För att kunna få ett betyg kan det förekomma behov av mer inläsning i vissa moment.