Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll Hoppa direkt till artikel

Från EU till region – valideringens styrstruktur i Norrbotten

Europeiska rådets rekommendation om validering av icke-formellt och informellt lärande (2012/C 398/01)

Beslut att medlemsstaterna senast 2018 bör ha inrättat system som ger tillgång till validering av icke-formellt och informellt lärande.

Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar

Regionerna ska dels fastställa mål och prioriteringar för det regionala kompetensförsörjningsarbetet, dels göra bedömningar av länets kompetensbehov inom offentlig och privat sektor på kort och lång sikt.

Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 (Skr. 2020/21:133)

Nyttan av validering på regional nivå blir tydlig när den kopplas till det regionala kompetensförsörjningsarbetet och statliga myndigheter kan i samverkan med regioner, kommuner och näringslivet driva på, samordna, stödja och öka kunskapen bland olika regionala aktörer när det gäller validering.

Regional utvecklingsstrategi

Mål och insatser kopplade till utveckling och nyttjande av validering.
”Validering synliggör individers erfarenheter och färdigheter. Det kan korta utbildningstiden och underlätta vägen till arbete eller karriärbyte. Genom likvärdiga karriärmöjligheter stärks både arbetsmarknadens- och individens utveckling.”

Validering Norrbotten (strategisk nivå)

På den strategiska nivån leder Region Norrbotten, i rollen som RUA, det övergripande arbetet med att skapa långsiktiga och hållbara förutsättningar. Fokus ligger på att arbetsgivare ska kunna rekrytera rätt kompetens och att individer ska få bättre möjligheter att etablera sig och röra sig på arbetsmarknaden.  

En central uppgift är att säkerställa en tydlig koppling mellan den nationella, regionala och lokala nivån. Validering ska vara en integrerad del av styrdokument, nätverk, utlysningar och utvecklingsinsatser. Arbetet behöver vara efterfrågestyrt, utgå från identifierade behov i det regionala kompetensförsörjningsarbetet och särskilt adressera bristyrken. Samtidigt krävs en breddning mot fler yrkesområden, exempelvis inom teoretiska kurser och mer mansdominerande yrken.  

Validering Norrbotten fungerar som en kunskapsnod och en samordnande stödstruktur. RUA har en aktiv roll i att sprida kunskap, främja användningen av validering som strategiskt verktyg och identifiera nya möjligheter.  

Huvudsakliga insatsområden:  

  1. Stödjande funktion – utveckla styrdokument, handlingsplaner, mål och prioriteringar. 

  2. Kapacitetsbyggande – initiera och påverka utlysningar, finansiera projekt, agera projektägare och genomföra kompetenshöjande insatser med expertstöd.  

  1. Nätverkande och påverkan – delta i relevanta nätverk, synliggöra validering i strategiska diskussioner och skapa synergieffekter mellan initiativ.  

  1. Omvärldsbevakning och samverkan – följa nationella trender, lyfta goda exempel och främja erfarenhetsutbyte.  

  1. Faciliterande roll – samordna insatser mellan arbetslivet och utbildningssektorn, bidra till synergier och undvika överlappande initiativ.

Regional utvecklingsarena för validering (operativ nivå)

På den operativa nivån omsätts den strategiska inriktningen i praktisk handling. Här genomförs insatser i projektform, med finansiering från Region Norrbotten eller andra aktörer. Arenaformen möjliggör flexibilitet och bredd, då olika aktörer kan agera projektägare.  

Ett tydligt exempel på detta är de insatser som sedan 2018 genomförts för att stärka Komvux. Dessa projekt visar på möjligheterna att utveckla och anpassa validering för olika målgrupper och utbildningsformer. 

Framåt finns potential att utveckla motsvarande insatser inom högre utbildning, yrkeshögskola, folkhögskolor och branschspecifika områden. Den operativa arenan fungerar därmed som en plattform för att testa, utveckla och skala upp valideringslösningar i samverkan med olika aktörer. Genom detta stärks både individens möjligheter och arbetsmarknadens kompetensförsörjning. 

Regionens uppdrag: Att synliggöra och stärka valideringens betydelse

En av de viktigaste uppgifterna på regional nivå är att bidra till att skapa efterfrågan på validering. Det innebär att synliggöra dess värde, fördelar och användningsområden i kompetensförsörjningen. Regionens roll kan beskrivas genom fyra kompletterande funktioner:  

  • Valideringsintegrerande roll – att främja ett systematiskt arbetssätt där befintliga kompetenser identifieras innan nya utbildningsinsatser planeras. 
  • Kunskapsspridande roll – att öka förståelsen för valideringens praktiska nytta och visa vägar till relevant information och stöd. 
  • Samordnande och erfarenhetsdelande roll – att skapa överblick över pågående insatser, koppla samman aktörer och stärka samverkan mellan utbildning och arbetsliv. 
  • Pådrivande roll – att initiera och stödja konkreta insatser som översätter kartlagd kompetens till utbildning och matchning mot arbetsmarknadens behov.