Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

Allvarliga brister i utredningen om Norrbotniabanans dragning – dialogen måste fortsätta

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan och Norrbottens utveckling. Utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister. 

Personer i rörelseoskärpa kliver ombord ett tåg.
Foto: Patrick Degerman/Norrbotniabanegruppen

I sitt remissvar uppmanar därför Region Norrbotten Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna i utredningen.

Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.

Säcklösning

Det finns två alternativ för Norrbotniabanans infart till Luleå. Det ena är den västliga korridoren som sträcker sig parallellt med E4 och via Notviken in mot Luleå centrum. Det innebär en säcklösning - att resenärer inte kommer vidare utan måste åka tillbaka samma väg de kom för att lämna Luleå.

Den andra är den östliga korridoren som ansluter via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C. Det östliga alternativet innebär genomgående trafik och kopplar samman tåg och flyg. Den kopplingen är mycket värdefull. Men Trafikverket anser att den västliga dragningen är enklare. Den östliga kräver en öppningsbar bro för sjöfartens behov av vändytor under svåra isvintrar.

Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.

Norrbottens Kommuner har genom Tillväxtberedningen lämnat ett yttrande till Trafikverket. Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner är överens om utredningens brister.

Synpunkterna i korthet

  • Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas. Om en ny kajplats ska byggas ska detta inte räknas in i kalkylen för Norrbotniabanan.
  • Det är inte rimligt att Trafikverkets varje år vill tidtabellslägga för störningar januari- april.
  • Underlaget är otydligt när det kommer till de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
  • Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser på tågtrafiken och sjöfarten kan minskas och hanteras tillsammans med inblandade aktörer.
  • Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt mellan olika trafikslag. EU har krav på flyg- och tågintegration där Luleå är en viktig transportknutpunkt.

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att den stora samhällsekonomiska nytta motiverar den östliga dragningen, även om det är dyrare till att börja med.

 Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.

Långsiktig investering

Att koppla samman olika trafikslag är en framtidssäker och långsiktig investering för att maximera samhällsnyttan. Det är därför EU har som krav att flygplatser och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) är kopplade till varandra. Dessa krav kommer inom kort att omfatta Luleå. De kan bara mötas med ett östligt alternativ.

Sammantaget anser Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner att det fortfarande finns allt för många oklarheter, osäkerheter och även motstridiga uppgifter för att i dagsläget kunna avfärda det östliga alternativet. Därför uppmanar Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner Trafikverket att inte göra det förrän utredningens brister rättats till, och den östra korridoren på nytt ställts mot den västra.