Besöksnäringen slår nytt rekord i Norrbotten
Besökare spenderar nu 14,8 miljarder kronor i Norrbotten. Det är en ny högstanivå och ett tydligt tecken på att länets attraktionskraft fortsätter att stärkas.
Nya turismräkenskaper från Tillväxtverket visar att besökarnas konsumtion i Norrbotten nu uppgår till 14,8 miljarder kronor, en rekordnivå som visar styrkan i länets besöksnäring. Bakom utvecklingen ligger ett långsiktigt arbete med att utveckla Norrbotten som plats att besöka, leva och verka i. När fler reser hit skapas nya möjligheter för företag, arbetstillfällen och service, både i städer och i mindre samhällen.
– Att vi har kreativa företagare som möjliggör att näringen bidrar med 14,8 miljarder samtidigt som de också bidrar med att skapa ett attraktivt län genom sina produkter och aktiviteter är något jag är oerhört stolt över, säger Johannes Sundelin (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Utvecklingen handlar inte om en tillfällig uppgång utan om en längre trend. Besökarnas konsumtion placerar Norrbotten bland de starkast växande länen i Sverige, med en ökning på cirka 7 procent sedan 2019. Den visar också att besöksnäringen betyder olika saker på olika platser i länet. I vissa kommuner handlar det om hög total turismkonsumtion, i andra om en hög konsumtion i relation till antalet invånare. Tillsammans bidrar det till en mer balanserad regional utveckling där fler platser får möjlighet att växa.
Besöksnäringen skapar inte bara ekonomiska värden, utan stärker också bilden av Norrbotten som en attraktiv plats året runt. Det gynnar både de som bor här och de som väljer att besöka.
Läs mer hos Arctic Sweden Visitors Board
Arctic Sweden Visitors Board, som ägs av Region Norrbotten, arbetar med att utveckla och marknadsföra besöksnäringen i länet.
Text: Linda Kvenås