Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

420 mil i bil för att möta viktiga samhällsentreprenörer

De är manuella och digitala. Betjänar bybor och turister. Drivs som aktiebolag eller kooperativ. Under ett halvår har runt 45 butiker i glesbygd fått besök av Region Norrbotten.
De här handlarna är samhällsentreprenörer, de är jätteviktiga för lokalsamhället, säger strategen Roger Ylinenpää.

Roger och Petra

För att förhindra att affärer och drivmedelsstationer försvinner ger Region Norrbotten stöd till kommersiell service i glesbygd. Sedan i maj har Roger och kollegan Petra Selberg hälsat på företagen som fått eller har möjlighet att söka stöd. Det har tagit dem till byar och mindre samhällen i alla länets kommuner. Sammanlagt har det blivit 420 mil på vägarna i Norrbotten.

– Det har varit väldigt givande att träffa dem öga mot öga, och att få se deras verksamhet, hur butiken ser ut, hur omgivningen är – att få den bilden klar för sig, säger Petra.

Landsbygden är en del av samhällsbygget. Service i byar gör det inte bara mer attraktivt att leva där utan utgör också arbetstillfällen. Butiker och annan service underlättar för annat företagande och utgör en viktig del av Norrbottens krisberedskap.


Det har krävts en hel del planering för att få ihop rutterna. 

”Väldig variation”

Det första besöket var den 31 maj i Sjulsmark – en helt digital butik. Det sista var i Kåbdalis den 15 november.

– Det är väldig variation, det är en del av charmen. Slagnäs lanthandel är hopbyggd med Folkets Hus. I Aapua är butiken inhyst i en samlingslokal och idrottsföreningen driver den. I Glommersträsk har företagare och boende på orten gått ihop och bildat aktiebolag för att rädda butiken.

På vissa håll är det gränshandeln som gör att det går runt. Butiken i Jäckvik har egentligen långt till gränsen och bara 40 bofasta, men dit kommer norrmän i bussar. I Pello och Kaunisjouensuu bär finländarna upp butikerna med mycket tobaksinköp. På andra håll är kunderna mest lokalbefolkningen. Vitvattnet sticker ut – den ekonomiska föreningen har förutom butiken drivmedel, hemtjänst, taxi, skolskjuts och värmeverk.


Mikael Eliasson i Vitvattnet har sedan 90-talet byggt upp en verksamhet som har tio anställda.

– Vi vill stärka butikerna så att de kan finnas kvar. Det är en viktig mötesplats. Flera tar hjälp av pensionärer att packa upp varor, det skapar gemenskap kring det, säger Petra.

Från Göteborg till Porjus

Besöken har varit ett sätt att lära sig mer om hur det går för butikerna och hur Region Norrbotten kan bidra till en livskraftig landsbygd och glesbygd. I en del byar har modiga handlare vågat satsa på att öppna nytt efter att byn saknat butik. En av dem är Denise Magnusson som flyttade till Porjus från Göteborg och startade upp en butik som varit stängd i flera år.

– Jag var ute efter en lugnare miljö för barnen, ville komma nära fjällen och skogarna här. Hittade rätt, jag känner lugnet här. Jag har tagits emot varmt, sade hon när Region Norrbotten kom på besök.

Till Murjek kom hemvändaren Reidun Fagerström och tog över butiken. Den är nu en fullsortimentsbutik med flera ombudsfunktioner.

– Även om det är mycket jobb, så är det värt det. Jag får så mycket kärlek av alla människor här!, sade Reidun vid besöket.

Susann Svennemyr är född och uppväxt i Stockholm men driver numera Muodoslompolos Lanthandel. Familjen som tog över affären på Seskarö hade aldrig jobbat i butik.

–  Det är häftigt, de är riktiga eldsjälar som bara kör på det som de tror på. Sedan är det de som drivit en butik i generationer, det är någons far eller farfar som startade den. Familjen har bestämt sig för att kämpa vidare för att den ska finnas, säger Petra.


–  Man måste måna om kunderna här i fjällvärlden, så om någon ringer och vill handla även utanför öppettid, så är det bara att kliva i skorna och öppna, säger Johan Sandlund som driver Camp Polcirkeln inte långt från Vuoggatjålme i Arjeplogs kommun.

”Hybridbutiken är i tiden”

Roger berättar att en del butiker har problem med att hitta personal. Arbetskraftsbrist och långa avstånd ställer till det. En del tittar på möjlighet att bli hybridbutik och kunna erbjuda helt digital handel på tider då butiken är obemannad.

–  Hybridbutik är verkligen i tiden och det ser de flesta. Det ger stor chans att öka omsättningen, folk på orten kan handla i den lokala butiken och inte där de jobbar. Det är många fördelar med hybrid, det kommer vi nog att se mer av, säger Petra.

Den enskilt längsta turen innebar över hundra mil i en av Region Norrbottens hybridbilar och tog Petra och Roger till elva butiker: Lansjärv-Nattavaara-Hakkas-Ullatti-Skaulo-Kaunisjoensuu-Tärendö-Korpilombolo-Aapua-Pello-Juoksengi. En sak blir väldigt tydlig på en sådan resa: det har varit en utflyttning.

–  Varenda liten by har ett hus med stort skyltfönster som varit en butik. Jättestora skolbyggnader står där tomma. Det känns skönt att vi kunnat göra roadtripen och skapa kontakter med eldsjälarna och samhällsentreprenörerna. Det kanske inte är här vi skapar tillväxt, det är inte fina ord – det är dagligvaror. Men ska man kunna bo där måste man ha den servicen, säger Roger.

Text: Sara Stylbäck Vesa