Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

Plantskolorna ger näring till regionens kulturliv

Att ge Norrbottens ungdomar möjlighet att växa i sitt musicerande är ett av Norrbottensmusikens viktigaste uppdrag. Under våren kan publiken ta del av resultaten när kören Arctic Light sätter upp föreställningen Existens i nära samarbete med Göteborgsoperans Ungdomskör i Piteå medan Norrbottens Ungdomssymfoniker möter unga musiker från Stockholm och Västra Götaland i en storslagen konsert.

Annonsbild illustration båtar på hav.
Illustration: Evelina Sandberg.

Egentligen borde det inte ha gått att genomföra. Att samla ett fyrtiotal unga sångare bosatta mer än 160 mil från varandra på en och samma scen och dessutom låta dem sätta ton och innehåll med hjälp av gemensamma övningar och praktiskt arbete låter svårt nog. Om man till detta lägger en pandemi som förhindrade möten på en och samma plats, låter det hela om möjligt ännu svårare.

Ändå står de nu där på scenen – Norrbottensmusikens Arctic Light och Göteborgsoperans Ungdomskör för att gemensamt framföra sin sceniska föreställning Existens. Två konserter blir det, en i Göteborg och en i Piteå den 5 juni.

Eldsjälarna bakom projektet är körledaren och Arctic Lights konstnärliga ledare Susanna Lindmark, tillsammans med kollegan Ida Rosén Hamrå som leder Göteborgsoperans Ungdomskör.


Rephelg inför körkonserten Existens, dirigent Susanna Lindmark. Foto: Maria Fäldt.

Externa finansiärer

Under arbetet med Existens har Arctic Lights sångerskor, som alla kommer från olika orter i Norrbotten, fått glänta på dörren till operavärlden. Det var också en av utgångspunkterna för projektet, som kunnat genomföras inte minst med stöd av insamlingsstiftelsen Signatur och en rad andra externa finansiärer som verkligen trott på detta möte ungdomarna emellan.

Under ledning av körledarna, regissören Kjell Peder Johansson och tonsättaren John Barber och librettisten Hazel Gould har ungdomarna själva fått bidra med både innehåll och musikaliska idéer. På grund av pandemin fick arbetet flytta ut från de fysiska rummen och in till de digitala där ungdomarna har diskuterat livsfrågor som tagits in i föreställningen.

Hälsosamt utforskande

Vad är en röst? Finns det utrymme för sånger? Betyder det något att vi har en vilja, en dröm, är bara några exempel på de frågor som tas upp i föreställningen till fantastisk musik av den brittiske tonsättaren John Barber och Susanna Lindmark.  

Att som ung utforska frågor om framtiden i en värld som vår kan förstås också vara tungt emellanåt. Men som en av sångarna uttryckte sig i en intervju efter en repetition i Piteå: ”Jag tror att det här är ett väldigt hälsosamt sätt att utforska de här tunga frågorna och att skapa något vackert av det i stället för sorg eller ångest eller något sånt”.

Här kan du se en film om repetitionsarbetet: Existens - Vad betyder det att vara människa? 

En orkestertrojka av ungdomar

Norrbottens Ungdomssymfoniker (NUS) firade förra året 30-årsjubileum och är en av landets ledande ungdomssymfoniorkestrar. Under arbetsnamnet Trojkan samarbetar sedan flera år tillbaka NUS, Västra Götalands ungdomssymfoniker och Stockholms Ungdomssymfoniorkester som regelbundet möts för gemensamma repetitioner och konserter. I år är det Norrbottens Ungdomssymfoniker som står för värdskapet och efter repetitionerna i Piteå ger alla tre orkestrarna, som här förenas i en stor symfoniorkester, en konsert i Sara Kulturhus den 28 maj.

Denna gång leds Trojkan av den unga hyllade dirigenten Emil Eliasson, född och uppvuxen i Skellefteå. Han är själv ett exempel på betydelsen av plantskolor som denna och har under sina yngre år spelat med i alla tre orkestrarna.


Under arbetsnamnet Trojkan samarbetar sedan flera år tillbaka Norrbottens ungdomssymfoniker, Västra Götalands ungdomssymfoniker och Stockholms Ungdomssymfoniorkester. Foto: Åsa Danell.

Ett bra projekt

I en intervju för Norrbottensmusikens webb berättade Emil Eliasson, som vid sidan av sitt musicerande också spelade fotboll och hockey hemma i Skellefteå, bland annat om vikten av att få dela sitt musikintresse med andra ungdomar under mer professionella former:

”Att sitta hemma på kammarn och öva var förstås nödvändigt, men man behöver också få prata med andra om det man håller på med. Andra som är intresserade. Därför är det viktigt att ta sig utanför sin egen krets, sin egen skola, sin egen stad och få träffa folk med andra bakgrunder och inte minst andra lärare.  Det berikar oerhört mycket”, säger Emil Eliasson.

”Sen är kvällarna efter repetitionerna nästan lika viktiga. Att få ha roligt tillsammans, lära känna nya människor, allt sånt. Det här är ett bra projekt, det skulle behövas fler såna”.

Läs intervjun med Emil Eliasson: Från ungdomssymfoniker till dirigent

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta Anna Jirstrand Sandlund, länsmusikchef om du har några frågor.
anna.jirstrand-sandlund@norrbotten.se

Välkommen att läsa mer om Norrbottensmusiken