Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

19 idéer blev sex nya bolag i framgångsrik projekt

Vilka idéer finns i norrbottniska företags byrålådor? Och vilken potential har de? 2020 startade Arctic Business, där Region Norrbotten är delägare, ett projekt för att utforska saken. Tre år senare har sex nya bolag startats.

Jens Lundström, vd Arctic Business
Jens Lundström, vd Arctic Business

Inom projektet Northern Spinnoff har studenter vid LTU, verksamma i Aurora Studentkonsulter, utvärderat 19 idéer. LTU Business har stått för metoden och processen. Vilka idéer kan funka på den tilltänkta marknaden?

Studenterna har själva jobbat med företagen. Målet var att ta vara på affärsidéer som kan bli Norrbottens nästa tillväxtbolag och skapa nya produkter och tjänster, men också att belysa kompetensen hos LTU-studenterna.

Projektet har blivit en framgång. Av de 19 idéerna har alltså sex blivit bolag. Åtta ger upphov till nya produkter i befintliga företag. Tre idéer är fortfarande under arbete.

Positiv återkoppling

– Vi är glada över den mycket positiva återkoppling som bolagen gett till att få jobba tätt med studenter runt sina idéer, säger Jens Lundström VD Arctic Business Incubator AB.

Ett av de nystartade bolagen är Skidra AB. De har utvecklat en lösning som gör det enklare att handla kryptovaluta, utan att behöva kunskap om den komplicerade tekniken bakom. 

Det var under sommaren 2021 de polska idéägarna Bazyli Kucharski och Michal Ogierman klev in i Northern Spinoff med sin idé. Nu i vår kommer deras första produkt ut på marknaden.

– Den här metoden är ett utmärkt sätt att snabbt kunna testa sin idé mot marknaden och se om det är värt att gå vidare med. Studenterna vi jobbade tillsammans med var riktigt skickliga och tog uppdraget på största allvar och det är vi tacksam för, säger Bazyli Kucharski.

”Djupare förståelse för innovation”

Hanna Olofsson, civilingenjörsstudent och aktiv i Aurora Studentkonsulter, konstaterar att hon fått möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna i verkliga situationer.

– Det har lett till att jag har fått en djupare förståelse för innovation och dess oändliga möjligheter samtidigt som jag fått ytterligare kunskap om vad som krävs av företag för påverka en specifik marknad. Erfarenheterna bär jag med mig  resten av min studietid och i mitt kommande arbetsliv, säger Hanna Olofsson. 

Projektet har finansierats av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden Övre Norrland och Region Norrbotten.