Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

Nytt nätverk vill punktera myterna om Norrbotten

Hur kan vi tillsammans förändra bilden av Norrbotten? Det är en viktig fråga för det nybildade nätverket för strategisk kommunikation. I nätverkets möts företrädare för alla kommuner i Norrbotten för att lära, inspireras och samarbeta.

Kommunikationsnätverk för Norrbotten
Från vänster: Stina Almkvist, North Sweden Green Deal, Kent Norberg, Arvidsjaur, Ella Jonsson, North Sweden Green Deal, Hanna Jönsson, Pajala, Elisabeth Ennefors, Luleå, Sara Stylbäck Vesa, North Sweden Green Deal, Anna Widen, Överkalix, Ann-Sofie Boman, Piteå, Åsa Snällfot, Region Norrbotten, Marc Sommarstråle, Jokkmokk, Reine Sundqvist, Kalix, Sara Holm, Piteå.

Ska man jobba med bilden av Norrbotten börjar man i uppförsbacke. Bilden av oss i norr är präglad av populärkultur som filmerna om Jägarna och humorserien Pistvakt. Av krisrubriker från tidigare decenniers arbetslöshet och stora utflyttning. I bästa fall skildras Norrbotten som befolkat av enstaka människor som idkar friluftsliv i naturen.

Det här är bilder som ligger oss i fatet när vi ska attrahera tiotusentals nya norrbottningar.

Nätverket föddes i januari, ur en insikt om att vi behöver lära känna varandra och samverka mer, hitta gemensamma budskap, lära av varandra och kanske göra aktiviteter tillsammans. Det har kommit till på initiativ av projektet North Sweden Green Deal, men det är kommunernas nätverk.

Mejslade fram inriktning

I en workshop under nätverkets andra träff ringade deltagarna in vad det nya nätverket ska rikta in sig på. Först pekade vi ut vad vi är stolta över, som måste följa med i berättelsen om Norrbotten. Där satte många av deltagarna fingret på trygghet, enkelhet i vardagen, naturen samt vänlighet, medmänsklighet och tillit mellan människor.

Därefter fick deltagarna dyka ner i problemen, faktorerna som gör att vi sitter fast och inte rör oss framåt. Problemen sorterades i kluster och slutligen fick deltagarna rösta fram vilka som var viktigast för nätverket att jobba med.

Nätverket identifierade tre stora problemområden:

  • Myten om oss, den okunskap om Norrbotten som finns.
  • Vår dåliga självbild, präglad av jantelagen och med en ”utflyttningsnorm” som resultat
  • Frånvaron av en ”gemensam röst” som talar om Norrbotten, behovet av mer samverkan.

Elisabeth Ennefors, kommunikationschef på Luleå kommun, sammanfattade behoven i en mening:
”Att förändra bilden av Norrbotten genom samverkan”.

Förtroende och stolthet i Kalix

En annan viktig del av nätverket är att lära och inspireras av varandra och andra. En som bidragit till att sätta Kalix på kartan och skapa förtroende och stolthet är Reine Sundqvist, kommunikationschef på Kalix kommun. När kommunen utsattes för en IT-attack som fick kommunen att stå stilla betalade man ingen lösensumma. I stället talade kommunen öppet om vad som hänt, för medarbetarna, för kommuninvånarna och i riksmedia.

– Vi var tvungna att skapa förtroende hos norrbottningarna och media och det gjorde att vi fick ett fantastiskt gensvar, berättade Reine för nätverket. Han hade redan före detta tillfälle hållit över hundra föreläsningar om krishanteringen.

En bit i taget löste man problemen som IT-attacken orsakat: medicinlistorna, ventilationen, mejlen, skrivarna, och inte minst lönerna. De skulle köras ett par dagar efter attacken, och betalas ut några dagar före jul. Alla fick lön i tid, både fastanställda och timanställda.

– Vi skapade ett enormt hjärta i kommunen och stolthet bland medarbetarna. Vi betalade inte skurkarna utan vågade säga nej. Vi skapade stolthet över att vi löste det här på ett bra sätt.


Reine Sundqvist delade med sig av erfarenheterna från Kalix krishantering.

På köpet fick Kalix mycket positiv uppmärksamhet även i riksmedia.

– Vi är dåliga på att berätta hur stolta vi är över Norrbotten. Det här är en fantastisk plats att bo och verka på. Våga använda tillfället till att vara positiva, säger Reine som efter IT-attacken vunnit Megafonen, ett pris till årets offentliga kommunikatör.

I helgen är det dags för skid-SM i Kalix, en tävling kommunen arrangerat förut.

– Det är en fantastisk möjlighet att marknadsföra Norrbotten som län. Evenemang är jätteviktigt för attraktionsvärdet. Vi ska marknadsföra regionen, inte bara Kalix!

”Gräva där man står”

Daniel Byström, Design Nation, höll en föreläsning om sitt arbete med att stärka platsers attraktionskraft och konkurrenskraft.

– Vad gör en plats attraktiv? Natur, utbud i upplevelser, kulturarv, kulturmiljöer. Skapa upplevelser kring lokal kultur, lokala råvaror, byggmiljö, unika upplevelser som handlar om att gräva där man står, sade Daniel Byström.

I sin föreläsning betonade han vikten av att berätta historier. Människorna som lever på platsen är en del av berättelsen och upplevelsen av platsen, de måste inkluderas i processen. Samtidigt betonade han att det inte finns någon genväg.

– Många frågar: ”vad är framgångsreceptet?” och så är det det man vill ha. Men det finns ingen färdig lösning och så är allt klart.

Ella Jonsson, Innovation manager på Swedish Lapland Visitors Board inom projektet North Sweden Green Deal, höll med.

– Vi behöver en långsiktig gemensam uppslutning, det är ingen sprinttävling utan något vi ska hålla på med i många, många år.


Ella Jonsson, Swedish Lapland Visitors Board, är innovation manager i attraktionsarbetet inom North Sweden Green Deal.

”Måste hålla ut i inflyttningsarbetet”

Skellefteå har sedan ett par år en stor inflyttning av internationell arbetskraft till främst Northvolt. Maria Edström och David Ekström var med på länk för att berätta om sin digitala tjänst Relocation Guide. Tjänsten ska ge svar på frågor som kan uppkomma under en flyttprocess. Det kan handla om hur man hittar bostad, skolor och förskolor, banker och annat.

– Innan lansering gick vi ut och testade sidan på olika grupper bland annat SFI, hos Expats and Friends. Allt har landat positivt hos dem vi har testat på. Men det är en ständig process, vi kommer att behöva uppdatera den, berättade David Ekström.

Guiden har nu kompletterats med en fysisk plats, ett Welcome House mitt i stan. Den är bemannad varje dag men inte hela tiden. Maria berättar att arbetet också handlar om att behålla alla som kommit till Skellefteå, och om behovet av internationalisering av arbetsplatser.

– Det gäller att hålla ut och hålla i inflyttararbetet, det blir inte komplett på ett par år, vi måste hålla i och kämpa på. Det är det vi gjort och fått det etablerat som en bra verksamhet.

Deltog på länk gjorde:

Emma Jonsson, KIRUNA
Kristina Wickholm, KALIX
Hanna Andersson, GÄLLIVARE
Lisette Olsson, HAPARANDA
Lotta Lestander, ARJEPLOG

Text och bild: Sara Stylbäck Vesa

North Sweden Green Deal är ett initiativ för att förverkliga en hållbar samhällsomställning, i kölvattnet av de nya industrietableringarna.

Projektet drivs av Region Norrbotten och Region Västerbotten tillsammans med en mängd andra aktörer. Det finansieras av Europeiska regionalfonden (ERUF).