Trafikverkets förslag välkomnas – men en obesvarad fråga oroar
Att få till infrastruktur för att bistå den gröna industriomställningen i norra Sverige är tidskritiskt. Det slår Trafikverket fast i den utredning regeringen har beställt. I rapporten är förslaget att staten ska ta lån för att snabbare kunna få infrastrukturen på plats. Men det finns en obesvarad fråga som oroar regionrådet Anders Öberg (S).
Det handlar om fem stora infrastrukturprojekt i Norrbotten och Västerbotten: Malmbanan, Norrbotniabanan, dubbelspår Boden-Luleå, E4:an genom Skellefteå samt Malmporten. Det är idag brister och flaskhalsar som måste bort, och det så fort som möjligt.
I uppdraget från regeringen ingick att ringa in vad som krävs för att skynda på arbetet.
Trafikverket bedömer att alla projekt utom hamnprojektet Malmporten går att skynda på, men att det i så fall krävs nya sätt att finansiera projekten. Det bästa sättet är lån, menar myndigheten. För dubbelspåret Boden-Luleå kan banavgifter också bli aktuellt.
Just lånefinansiering är en lösning som företrädare för Region Norrbotten och Region Västerbotten flera gånger fört fram.
– Nu hoppas vi att regeringen går på förslaget och förverkligar det, säger Anders Öberg, regionråd (S).
Finns fortfarande ingen tidtabell
En satsning som den Trafikverket föreslår skulle dock kunna innebära att andra infrastrukturprojekt i södra Sverige får stå tillbaka. Det är en avvägning som nu ligger på regeringens bord.
– Det som bekymrar oss är att det fortfarande inte finns något målår för när Norrbotniabanan ska vara klar. Avsaknaden av besked om när det ska vara klart påverkar kommunernas möjligheter att planera, investeringar får vänta och tågen kan inte beställas. Vi har väntat i åratal, det här är ett infrastrukturprojekt som redan hade behövt vara klart. Nu måste vi få besked om när vi faktiskt får den infrastruktur vi behöver, säger Anders Öberg.