Infrastrukturbeslut lämnar många frågor obesvarade
Regeringen fattar nu beslut om att skynda på arbetet med förbättra infrastrukturen i norr. Det var beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i samband med en Nato-ceremoni i Boden i veckan. Men efter att ha tagit del av gårdagens regeringsbeslut står Region Norrbotten med fler frågor än svar.
Trafikverket får visserligen i uppdrag att prioritera kapacitetshöjande åtgärder på järnvägen mellan Luleå och Kiruna. Men det framgår av beslutet att inga nya pengar skjuts till, och inte heller får prioriteringen leda till att infrastrukturprojekt i andra delar av landet prioriteras ned.
– På vilket sätt är det då en prioritering?, undrar regionrådet Anders Öberg (S).
Beslutet handlar bara om att Trafikverket får klartecken att börja jobba med åtgärder de tidigare föreslagit. Och dit hör inte dubbelspår på Malmbanan, utan underhåll och fler mötesspår.
”Endast dubbelspår ger robusthet”
– Mötesspår ökar visserligen kapaciteten på Malmbanan, vilket är efterlängtat. Men endast dubbelspår ger den robusthet som vårt samhälle nu behöver. Det handlar inte bara om näringslivets behov, utan också om försvarets, om att vi kan säkra leveranser av livsmedel och andra viktiga varor i händelse av krig eller kris, säger Anders Öberg.
I beslutet får också Trafikverket i uppdrag att utreda finansieringslösningar. Men det har Trafikverket redan gjort. Så sent som i höstas föreslog myndigheten lånefinansiering.
– Trafikverket kan inte göra mer. Infrastrukturbehoven i norra Sverige är redan grundligt utredda. Bollen ligger hos regeringen.
Norrbotniabanan saknas
Det är också oroande att Norrbotniabanan över huvud taget inte nämns i beslutet.
– Kuststräckan Umeå-Luleå är en av landets mest tätbefolkade regioner, med två universitet och många exporterande företag. Det är egentligen helt galet att det inte redan går att åka tåg mellan städerna. Om inte Norrbotniabanan finns med i det här beslutet – när ska det då komma ett beslut? undrar Anders Öberg.
Text: Sara Stylbäck Vesa