Corona-effekten – med raketfart in i en digital framtid
Våren 2020 kastades allt upp och ned när coronapandemin svepte över världen. Verksamheter, organisationer, företag, privatpersoner – alla har behövt ställa om. Digitaliseringen har fått raketbränsle och utvecklingen går nu snabbare än någonsin.
Hur har det första året med pandemin varit? Vad kan vi lära oss från allt detta? Och framför allt: vilka möjligheter kan det här innebära för vårt län i framtiden? I detta avsnitt av podden Let’s talk får du möta några norrbottningar med olika erfarenheter och perspektiv.
Fredrika Johansson på Kulturcentrum Ebeneser i Luleå berättar om hur de börjat göra investeringar och utveckla digitala lösningar för kulturevenemang, föreläsningar, konferenser och utbildningar. Hon tror att ett starkt digitalt utbud kan göra stor skillnad för en glesbefolkad region som Norrbotten.
- Vi kan nå en bredare målgrupp. Oavsett om du sitter i Kiruna eller Luleå eller Pajala kan du vara med på en utbildning som tar två timmar. Och det är den effektiva tiden, förut kanske du behövde resa åtta, tio, tolv timmar för att ta del av två timmar, säger Fredrika som också lyfter möjligheten att nå en internationell marknad.
Anders Nordin jobbar på Region Norrbotten som direktör för IT och medicinsk teknik.
- I den rollen så ansvarar jag bland annat för hur vi digitaliserar och vilka digitala tjänster vi använder i regionen, säger han i Let’s talk.
Pandemin har verkligen skyndat på den digitala utvecklingen inom vården. Statistiken visar tydligt att antalet digitala vårdbesök via tjänster som 1177.se eller regionens egna Digitalen har ökat rejält i Norrbotten. Anders är säker på att den här digitala utvecklingen med snabbare hjälp till exempel via chattar och videomöten bara har börjat. Men en stor utmaning är att få med alla norrbottningar på tåget.
- Vi som vårdgivare har alla som målgrupp. Oavsett ålder, oavsett modersmål, förutsättningar, så ska vi ju nå ut till alla med sådana här tjänster. Och det är väl en viss utmaning att tänka till så att det verkligen är jämlikt för hela vår befolkning.
Carolina Heimdahl är regionchef för Ung Företagsamhet Norrbotten, som utbildar i entreprenörskap på högstadiet och gymnasiet. I vanliga fall bygger deras verksamhet på att resa runt i länet. I år har det blivit digitala träffar, digital prao och digital tv-sändning. Hon ser vinster med det, både för den egna organisationen och för ungdomarna de möter.
- Coronapandemin har verkligen ställt krav på oss att vara förändringsbenägna, och att vara det från en dag till en annan. Jag tror att det är än viktigt att barn och unga får öva på den omställning som det här innebär. Och att dels vara både förändringsbenägna, men också kunna se möjligheterna i allt det vi har runt omkring oss. Att vara kreativa tänkare, att vara problemlösare, att kunna samarbeta med andra och jobba i projekt.
I över 400 år har Jokkmokks marknad lockat besökare från hela världen. När inga lättade restriktioner fanns i sikte togs ett snabbt beslut om att göra en digital marknad. Hela Jokkmokk kraftsamlade och kavlade upp ärmarna för att få allt på plats på två månader.
Statistiken visar att totalt gästades marknaden av 118 000 unika. Allt arrangerades på en hemsida där besökarna shoppat och gått på digitala event, till exempel föredrag, samiska slöjdutställningar och konserter och kunnat ta del av spännande livesändningar. På marknadsplatsen med onlineshopping såldes tiotusentals produkter till 17 olika länder.
- Jag är nog mest stolt över att kunna erbjuda jättemånga företag och knallar att vara med. Marknaden kunde nå ut i världen, vi fick visa upp Jokkmokk på ett jättefint sätt, säger Susanne Zakrisson som jobbar med marknaden.
Stefan Andersson, näringslivschef på Jokkmokks kommun, var imponerad av samarbetet kring den digitala marknaden.
- Den sammanslutningen kring att lösa saker imponerar. Att i det här läget lyckas så pass bra är jättestarkt, säger han i Let’s talk.
Avsnitt 7: Corona-effekten – med raketfart in i en digital framtid
Avsnitt 7: Corona-effekten – med raketfart in i en digital framtid (Spotify)