Öppna sidans huvudnavigering Öppna sidans huvudnavigering Hoppa till sidans innehåll

Kan man säga ”vi hörs” till någon som är döv?

Bibliotek är inte bara platser där man lånar böcker. Det sker så mycket mer på biblioteken än så, och det är viktigt att personalen håller sig uppdaterad på många olika plan. Under två intensiva dagar i mars samlades därför bibliotekspersonal från Norrbotten för att ta emot och dela med sig av sin kunskap och inspirera varandra. I Övertorneå kan man till exempel utforska Anne Franks gömställe med hjälp av virtual reality (VR), och i Piteå teckenspråkstolkar man boktips.

Kvinna i röd skjorta föreläser och gestikulerar med händerna.
Biblioteken ska vara en plats där alla känner sig välkomna och delaktiga. Här delar Hanna Frizén Nordström med sig av metoder för att skapa inkluderande läsfrämjande verktyg. Foto: Linda Kvenås.

Christina Stålnacke från Regionbibliotek Norrbotten hälsade alla välkomna till läsfrämjandekonferensen som anordnas för bibliotekspersonal i Norrbottens samtliga kommuner. Temat för denna konferens var praktiskt läsfrämjandearbete och tillgänglighet. När hon presenterade dagens första föreläsare var det dags att öppna sinnena och låta fantasin flöda!

Interaktiva upplevelser

Hanna Eitzenberger och Annika Riekkola från Gammelstads bibliotek delade med sig av sitt fantastiskt kreativa arbete med sagostunder. Genom att blanda scenografi, ljud och interaktivitet förvandlar de biblioteket till en förtrollad skog där barnen kan uppleva sagor med alla sina sinnen. Uppskattat av både små och stora. Mer information om detta arbete finns att läsa i en artikel på Digiteket.

Precis som de allra minsta får uppleva sagor genom delaktighet i Gammelstad, har även äldre barn möjlighet till det fast på ett mer åldersanpassat sätt. Lotta Johansson och Malin Lundbäck berättade om samarbetsprojektet digitalt läsfrämjande i Haparanda, Kalix, Övertorneå och Överkalix. Det går ut på att använda VR som ett verktyg för läsfrämjande. Genom att ge barn och unga möjligheten att utforska litterära världar i 3D, öppnas en helt ny dimension av lärande och upplevelse. Även om tekniken inte alltid är felfri, är dess potential att engagera och inspirera enastående.


Här visar Malin Lundbäck från skolbiblioteket i Kalix VR-glasögon som används som ett verktyg för läsfrämjande. 

Tillgänglighet och bemötande

Dag två av konferensen handlade om att göra bibliotek tillgängliga för barn och unga med funktionsnedsättningar. Hanna Frizén Nordström från Umeå stadsbibliotek delade med sig av metoder för att skapa inkluderande läsfrämjande aktiviteter. Genom att använda en mängd olika verktyg, från bildstöd till teckenspråk, strävar biblioteken efter att vara platser där alla känner sig välkomna och delaktiga.

En central del av arbetet med tillgänglighet är att bemöta alla besökare på ett respektfullt och inkluderande sätt. Biblioteken i Norrbotten har en bemötandeguide, och den berättade Desirée Stensdotter om. Desirée arbetar som teckenspråkstolk, dövblindtolk och som biblioteksadministratör på Piteå stadsbibliotek, och avslutar sin presentation med uppmaningen att våga fråga vad människor har för olika slags behov, för att biblioteksbesöket ska bli så bra som möjligt. Och på frågan om man kan säga ”vi hörs” till någon som är döv, svarar Desirée att det kan man absolut göra. Det är ett uttryck, likväl som ”vi ses”, som även används av personer med funktionsnedsättning.

Konferenser som denna är verkligen en påminnelse om att bibliotek är mycket mer än bara samlingar av böcker. Bibliotek är platser för upplevelser, lärande och gemenskap. Genom att fortsätta att utforska nya idéer och teknologier kan biblioteken fortsätta att vara en källa till inspiration för oss alla.

Text och bild: Linda Kvenås

Linda Kvenås

Kommunikatör

076-539 33 23
linda.kvenas@norrbotten.se